IMG_1435

Płyta z muzyką romantycznego kompozytora w Drezdenku

      Dla nas, mieszkańców Drezdenka, majestatyczne brzmienie organów Wilhelma Sauera jest czymś, czego niezwykłe walory wydają się zupełnie oczywiste. Wszak od dwóch dekad instrument ten ogniskuje wokół siebie niemałą część kulturalnego życia miasteczka, sławiąc Drezdenko daleko poza granice gminy czy województwa. Jedynym, co w tym kontekście pasjonata muzyki organowej dziwić mogło, był brak profesjonalnego, fonograficznego zapisu unikatowego brzmienia drezdeneckiego instrumentu, co po wielokroć czyni się ostatnimi czasy, rejestrując wykonania rozmaitych utworów na słynnych, zabytkowych organach. Było więc tylko kwestią czasu, by sława znakomicie zachowanego późnoromantycznego instrumentu dotarła do uszu artysty, gotowego zmierzyć się z jakże trudną materią takiego nagrania. Muzykiem, mającym koncepcję wszechstronnego wykorzystania 30-głosowych drezdeneckich organów okazał się nie kto inny, jak jeden z wybitnych organistów młodego pokolenia, gdańszczanin Piotr Michna, mający już na koncie dwa albumy z muzyką romantycznych kompozytorów. Płyta powstająca właśnie w Drezdenku stanowi kontynuację (drugą część) przewidywanego cyklu nagrań wszystkich dzieł organowych Josefa Gabriela Rheinbergera. Ten mało wciąż znany XIX-wieczny twórca, był nie tylko znakomitym pedagogiem – zostawił bowiem po sobie przebogatą spuściznę w postaci utworów na różne składy instrumentalne, chóralne, kameralistykę, dzieła na fortepian i organy solo. Muzykę Rheinbergera wyróżnia ogromne uduchowienie i swoisty twórczy niepokój, skrzy się ona emocjami, dążąc przy tym niejako do formalnej doskonałości. Jak ogromną pracę włożyć można, by wydobyć esencję artystycznego wyrazu Rheinbergerowskiej muzyki, niech świadczy choćby ponad dwutygodniowy wysiłek Piotra Michny, by poznać i jak najciekawiej wykorzystać możliwości drezdeneckich organów – a to jedynie skromny ułamek pracy wykonanej przez gdańskiego artystę, stanowiącej kompleksową refleksję nad kwestią wykonawstwa tej cudownej muzyki… Nagrania (w dwóch sesjach) dokona studio łódzkie studio Ars Sonora, specjalizujące się w rejestracji muzyki klasycznej, w szczególności zaś organowej. Warto przy tym podkreślić, iż założycielem wydawnictwa jest Jakub Garbacz, koncertujący wirtuoz i organista bazyliki archikatedralnej w Łodzi. Jako że w ideę podobnych przedsięwzięć wpisana jest też sprawa ich promocji, już teraz w imieniu wszystkich osób zaangażowanych w tę niecodzienną inicjatywę pragnę zaprosić Państwa na uroczysty koncert Piotra Michny, planowany na przyszły, 2016 rok.

Strona Piotra Michny: http:/piotrmichna.com
Studio Ars Sonora: http://www.ars-sonora.pl/

Michał Pietruszak

IMG_1411 IMG_1415 IMG_1423 IMG_1427

Brak komentarzy

ZOSTAW KOMENTARZ