20160520_090230_1

Teatr Kotłownia i młodzież

20 maja 2016, kilka minut po godzinie ósmej rano, uczniowie trzech klas (dwóch trzecich i jednej drugiej) z Gimnazjum nr 2 mieli przyjemność uczestniczyć w monodramie „Pogodzić się ze światem” granym przez aktora – Bartosza Bandurę. Ten młody jeszcze, aczkolwiek doświadczony aktor, w spektaklu inspirowanym życiem i twórczością znakomitego Edwarda Stachury, którego sylwetki myślę, nikomu przybliżać nie trzeba, poruszał problemy samotności wśród ludzi, potrzebę akceptacji, alkoholizmu, a nawet depresji i prób samobójczych. I choć wydawać się może, iż temat jest ciężki, to edukacja dotycząca radzenia sobie w życiu i uzależnień staje się niezbędnym elementem wychowania społecznego. Profilaktyka owinięta w artystyczną, nie bojącą się wyzwań, a jednak przystępną dla młodego człowieka formę, to cel, który w naszej szkole stanowi jedno z ogniw w łańcuchu działań edukacyjnych na rzecz kształtowania odpowiedzialności młodzieży za własne zdrowie. Bardzo cieszymy się, iż Teatr Kotłownia także wychodzi naprzeciw takim wyzwaniom.

Widowisko było dla nas czasem skupienia, refleksji, która odmalowywała się na twarzach uczniów słuchających z uwagą i ukazała nam bolesną prawdę. A mianowicie, że najczęstszą przyczyną, przez którą młody człowiek staje się samotnikiem, wewnętrznie rozdartym, może stać się poczucie osamotnienia i odrzucenia, brak zainteresowań, nieasertywna postawa życiowa, usilne szukanie aprobaty rówieśników i błędne przekonanie, że w dzisiejszych czasach takie właśnie zachowanie jest właściwe. Rozmowa, którą po spektaklu zainicjowali wspomniany wcześniej Bartosz Bandura i Tomasz Walczak, zmotywowała uczniów do głębszego zastanowienia się nad swoimi emocjami, które towarzyszyły nam podczas spektaklu, a także tymi, których doświadczamy i jakże często tłumimy na co dzień. Dlatego aby powstrzymać narastanie agresji, nienawiści i nietolerancji warto zorganizować młodzieży czas wolny, wyjść do nich i zachęcić do uczestnictwa w ciekawych i inspirujących formach przekazu artystycznego. Pokazać, że poza lekcjami można zajmować się sportem czy kulturą, że istnieją skuteczne sposoby radzenia sobie z wszechogarniającym stresem.

Era wykładów nudnych i niezrozumiałych minęła bezpowrotnie, a teatr może być dla nich skuteczną alternatywą. Zauważyliśmy to, komentując z uczniami wrażenia i uczucia towarzyszące nam jeszcze długo po spektaklu.

Sylwia M. Teresiak

20160520_082134_1 20160520_082802_1 20160520_082832_1 20160520_083012_1 20160520_083616_1 20160520_084006_1 20160520_084606_1 20160520_085807_1 20160520_090235_1

Brak komentarzy

ZOSTAW KOMENTARZ

POPULARNE