DSC_1843_1

Inspirujące zajęcia w klasie 2a u Izabeli Jakrzewskiej

 

„Czego Jaś się nie nauczy, tego umiał” – to znane przysłowie przyświeca wszystkim działaniom podejmowanym przez wychowawczynię klasy 2a Szkoły Podstawowej nr 1, Izabelę Jakrzewską oraz pracowników Szpitala Powiatowego w Drezdenku. Dlatego na zajęciach w grupie ośmiolatków pojawili się goście, którzy metodą oglądową poprowadzili wspólnie z panią wychowawczynią lekcje. Podstawowymi zagadnieniami, które poruszono były: zasady zdrowego odżywiania oraz poznawanie zmysłów. Gośćmi w szkole byli rehabilitanci: Bogusław Majewski z psem, Iwona Roszak oraz dietetyk Katarzyna Krysiak.

Podczas pierwszego spotkania dzieci poznały świat zmysłów, który przybliżył im niewidomy pan Bogusław wraz z psem przewodnikiem. Trudno nam sobie wyobrazić wykonywanie niektórych czynności bez użycia zmysłu wzroku. Jednak przy bliższym poznaniu osoby niewidomej i przebywaniu w jej towarzystwie bardzo łatwo przekonujemy się, że brak wzroku nie przeszkadza w byciu samodzielnym. Osoby niewidome wypracowują sobie własne sposoby na poruszanie się w przestrzeni lub wykonywanie codziennych obowiązków. Często używają specjalistycznych przedmiotów i gadżetów. Radzą sobie świetnie przy wykonywaniu tych samych czynności co osoby widzące, ale często muszą w to włożyć dużo więcej wysiłku. Czasami potrzebują naszej pomocy, ale też bardzo często nie lubią, kiedy na siłę się im pomaga. Osoby niewidome z powodzeniem radzą sobie z przygotowaniem posiłków, wykonywaniem samodzielnych zawodów, wychowaniem dzieci, poruszaniem się środkami komunikacji miejskiej oraz korzystaniem z różnych form rozrywki i edukacji. Zmysł słuchu i dotyku u osoby niewidomej nie wyróżniają się w stosunku do tych zmysłów u osób widzących, a pewne „nadzwyczajne” uzdolnienia czy wybitne cechy niewidomych wyjaśnia nam bardzo dokładnie tzw. zjawisko kompensacji. Polega ono u niewidomych na przejęciu przez pozostałe zmysły funkcji brakującego wzroku. Osoby widzące postrzegają otoczenie głównie wzrokowo i ten zmysł jest dominującym, dlatego też często nie doceniają wartości pozostałych zmysłów. Dla większości z nas utrata wzroku wiąże się z niebywałą tragedią. Wydaje się, że będąc osobą niewidomą nic w życiu już nie da się zrobić, jedyne co pozostaje, to pogrążyć się w depresji i smutku. Tymczasem osoby niewidome spokojnie realizują się w życiu społecznym i zawodowym. Odnoszą sukcesy zawodowe i przeżywają satysfakcję ze swoich osiągnięć, mają wysokie aspiracje i nieprzeciętne marzenia. Przykładem jest tu nasz wspaniały rehabilitant pan Bogusław, który perfekcyjnie z sukcesem wykonuje swoją pracę. Osoby niewidome do poruszania się używają białej laski, która służy do unikania przeszkód lub rozpoznawania nawierzchni. Jednak posiadanie psa przewodnika nie jest takie proste, dlatego że nie każda osoba niewidoma posiada kwalifikacje i cechy pozwalające na wykorzystanie umiejętności psa. Przede wszystkim osoba niewidoma musi poruszać się samodzielnie, być konsekwentna i zdyscyplinowana, gdyż praca z psem tego wymaga. Poza tym przygotowanie psa do pracy z osobą niewidomą wymaga długiego czasu (kilku miesięcy) a potem jeszcze przygotowania go do służenia konkretnej osobie. Pan Bogusław wraz z panią Iwoną  pokazali uczniom świat osoby niewidomej a także opowiedzieli o swojej pracy i o tym, jak dbać o swoje kręgosłupy, aby długo były zdrowe.

Kolejna lekcja pozwoliła na poznanie zasad tworzenia prawidłowej diety i zdrowego odżywiania. To odpowiedzialne zadanie, polegające na kształtowaniu dobrych nawyków żywieniowych, spoczywa zarówno na rodzicach, jak i na nauczycielach. Dlatego wychowawczyni przygotowywała wraz z dziećmi zdrowe kanapki. Zgodnie z podstawą programową, nauczyciele powinni przekazywać dzieciom wiedzę z zakresu racjonalnego odżywiania. Celem tych działań jest między innymi zachęcenie najmłodszych uczniów do częstszego spożywania warzyw, owoców lub soku. Realną pomoc w tym zakresie zaoferowała dietetyk Katarzyna Krysiak na co dzień pracująca w szpitalu. Przeprowadziła  krótkotrwałe akcje, pokazujące na czym polega zbilansowana dieta. Podczas spotkania  uczniowie mogli zostać aktorami, wcielając się w role króla Batonika czy królewny Malinki. Celem przedstawienia było kształtowanie świadomości i właściwych nawyków żywieniowych wśród dzieci, upowszechnianie zdrowego stylu życia oraz promocja polskich owoców, warzyw i ich przetworów. Podczas spotkania, dzieci rozwijały również swoje umiejętności czytelnicze, dzięki prezentacji nowego tekstu. O zasadności tego typu przedsięwzięć świadczy również ranga problematyki w kontekście polityki zdrowotnej państwa i zadowolone twarze uczniów.

Katarzyna Jenek

DSC_1859_1 DSC_1858_1 DSC_1857_1 DSC_1856_1 DSC_1855_1 DSC_1854_1 DSC_1853_1 DSC_1852_1 DSC_1851_1 DSC_1850_1 DSC_1849_1 DSC_1848_1 DSC_1847_1 DSC_1846_1 DSC_1844_1

DSC_0111_1 DSC_0110_1 DSC_0109_1 DSC_0108_1 DSC_0107_1 DSC_0106_1 DSC_0105_1 DSC_0104_1 DSC_0103_1 DSC_0102_1 DSC_0101_1 DSC_0100_1 DSC_0099_1 DSC_0097_1 DSC_0096_1 DSC_0095_1 DSC_0094_1 DSC_0093_1 DSC_0092_1 DSC_0091_1_1 DSC_0090_1_1 DSC_0089_1_1 DSC_0088_1_1 DSC_0087_1_1 DSC_0086_1_1 DSC_0085_1_1 DSC_0084_1_1 DSC_0083_1_1 DSC_0082_1_1 DSC_0081_1_1 DSC_0080_1_1 DSC_0079_1_1 DSC_0078_1_1 DSC_0077_1_1 DSC_0076_1_1 DSC_0075_1_1 DSC_0074_1_1 DSC_0072_1_1 DSC_0071_1_1 DSC_0070_1_1 DSC_0069_1_1 DSC_0068_1_1 DSC_0067_1_1 DSC_0065_1_1 DSC_0064_1_1 DSC_0063_1_1 DSC_0062_1_1 DSC_0061_1_1 DSC_0060_1_1 DSC_0059_1_1 DSC_0058_1_1 DSC_0057_1_1 DSC_0056_1_1 DSC_0055_1_1 DSC_0054_1_1 DSC_0053_1_1 DSC_0052_1_1 DSC_0051_1_1 DSC_0050_1 DSC_0048_1_1 DSC_0047_1_1 DSC_0046_1_1 DSC_0045_1_1 DSC_0044_1_1 DSC_0043_1_1 DSC_0041_1_1 DSC_0038_1_1 DSC_0036_1_1 DSC_0034_1_1 DSC_0033_1_1 DSC_0032_1_1 DSC_0030_1_1 DSC_0025_1_1 DSC_0024_1_1 DSC_0022_1_1 DSC_0019_1_1 DSC_0015_1_1 DSC_0012_1_1 DSC_0010_1_1 DSC_0009_1_1 DSC_0008_1_1 DSC_0007_1_1 DSC_0006_1_1 DSC_0005_1_1 DSC_0004_1_1 DSC_0003_1_1

 

Brak komentarzy

ZOSTAW KOMENTARZ