IMG_20170114_111718_hdr

Zima może być groźna

Nadchodzą długo oczekiwane przez dzieci ferie zimowe. Czas sprzyjający zabawom na świeżym powietrzu. Chociaż ośnieżone za oknem lasy i miasta wyglądają malowniczo to duże opady śniegu i  nagłe ataki mrozu potrafią sparaliżować życie w wielu miejscowościach. Opóźnienia komunikacji miejskiej i kolejowej, częste usterki naszych aut powodują zbyt długie przebywanie na mrozie. Niska temperatura może doprowadzić do odmrożenia i wychłodzenia ciała, co może spowodować bezpośrednie zagrożenie życia. Najczęściej ofiarami mrozów bywają osoby bezdomne, ale nie tylko oni.

Poznaj zasady postępowania w przypadku znalezienia osoby na mrozie!

O tym jak postępować w przypadku odmrożenia opowiedział  lek. med. Jarosław Hajduk- specjalista chirurgii, dyrektor ds. medycznych Szpitala w Drezdenku.

Udzielając pierwszej pomocy przy odmrożeniu, nie należy  rozcierać przemarzniętych miejsc śniegiem czy choćby gołymi dłońmi, ponieważ w ten sposób można łatwo i nieodwracalnie uszkodzić skórę. Do zmarzniętych policzków możemy  jedynie przykładać ciepłe dłonie. Jednak najlepiej jest zastosować ciepłą, ale nie gorącą wodę. Pamiętajmy, by przemarznięte osoby ogrzewać stopniowo. Szybkie rozgrzanie odmrożeń powoduje silny ból. W przemarzniętej skórze  następuje skurcz naczyń krwionośnych i zaburzone zostaje mikrokrążenie. Dlatego w poważnych odmrożeniach trzeciego i czwartego stopnia dochodzi do martwicy skóry. W miejscu odmrożenia uwalniają się mediatory zapalne, stąd odmrożeniom towarzyszy też stan zapalny. Co więcej w wyniku skurczu naczyń wzrasta też lepkość krwi, dochodzi do kwasicy i powstania zakrzepów. Dlatego poważne, głębokie odmrożenia zagrażają życiu i wymagają podawania leków przeciwzakrzepowych.

Jak postępować?

Przy lekkich odmrożeniach postępujemy stopniowo i łagodnie. Po powrocie do domu trzeba zdjąć ubranie i buty. Najlepiej odmrożone miejsca ogrzewać ciepłą, ale nie gorącą wodą. Kąpiemy dłonie i stopy, przykładamy ciepłe okłady na twarz i uszy. Warto też rozgrzewać się od środka – pijąc  dużo ciepłych płynów: zwykłej herbaty czy herbaty imbirowej mocno posłodzonej cukrem lub miodem. Nie wolno podawać alkoholu!!! Rozszerza on naczynia krwionośne i może prowadzić do przechłodzenia. Kiedy już jesteśmy rozgrzani, trzeba miejsca odmrożone owinąć w miękką tkaninę lub bandaże, a ewentualne uszkodzenia skóry zakryć opatrunkiem z jałowej gazy. Staramy się nie obciążać odmrożonych miejsc. Jeśli mamy odmrożone stopy – nie chodzimy. Bardzo dobre efekty przynosi wykonywanie okładów w ciepłej oliwie oraz kąpiele parafinowe.

Kiedy należy udać się do lekarza?

Pomocy lekarskiej powinniśmy szukać, gdy na skórze pojawią się pęcherze lub jeśli podczas leczenia odmrożeń nasila się obrzęk, zaczerwienienie i ból. Wskazaniem do wizyty w poradni chirurgicznej  jest również pojawienie się na uszkodzonej skórze krwistej lub ropnej wydzieliny. Także w przypadku, gdy mimo ogrzania w odmrożonych częściach ciała nie wraca czucie oraz gdy mamy złe samopoczucie, bóle i zawroty głowy oraz gorączkę trzeba udać się do lekarza.

A co to jest hipotermia?

Jest to stan organizmu, w którym temperatura ciała jest niższa od bezwzględnego minimum normy fizjologicznej (36°C), spowodowany zbyt szybkim ochładzaniem organizmu. Przyczyną hipotermii może być długotrwałe oddziaływanie niskiej temperatury otoczenia (powietrza, wody) na organizm lub też zahamowanie procesów przemiany materii.

W stanie hipotermii wszystkie procesy życiowe ulegają zwolnieniu. W ekstremalnym przypadku hipotermii może nastąpić śmierć w następstwie zbyt niskiej temperatury mózgu i serca. Wyziębienie jest szczególnie niebezpieczne  u osób chorujących na miażdżycę i cukrzycę. Występuje u tych osób podwyższenie progu bólowego i pacjenci nie odczuwają bólu przy przemarznięciach stóp, rąk, uszu i nosa. Jest to tzw. neuropatia cukrzycowa, która prowadzi do martwicy najczęściej palców stóp.

Katarzyna Jenek

POPULARNE