IMG_1908

Po XXII Letnich Spotkaniach Kameralnych Drezdenko 2017

Zakończyliśmy wyjątkowo udane XXII Letnie Spotkania Kameralne – Drezdenko 2017 i mamy zaledwie miesiąc na rozliczenie tychże, a od 1 października rozpoczynamy przygotowania do kolejnej edycji.

Rok bieżący, będący pokłosiem wielkich ubiegłorocznych wydarzeń kulturalnych o wymiarze światowym, a także ogólnopolskim zaowocował wyjątkowymi koncertami, których zazdroszczą nam nawet duże ośrodki. Ale po kolei. Niewątpliwie największym wydarzeniem roku 2016 był Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Konkurs ów zgromadził 50 najlepszych młodych skrzypków z całego świata. Do III etapu dotarły dwie skrzypaczki, które wcześniej wystąpiły w naszym festiwalu. Znalezienie się w najlepszej dwunastce świata to niebywały sukces. Mówię o paniach Celinie Kotz i Amelii Maszońskiej. W roku ubiegłym nieśmiało zaproponowałem pierwszej z nich udział w Radzie Programowej festiwalu. Potem pochwaliłem się pewnej pianistce, że współpracuję z Iwoną Hossą, Celiną Kotz, Jarosławem Brękiem i Piotrem Szychowskim. Otrzymałem wtedy odpowiedź, że „zabieram z Poznania same perły”. Do kompletu zaproponowano mi drugą ze skrzypaczek. I tak się zaczęło. Pani Amelia Maszońska też wyraziła zgodę na współpracę z nami. Pani Celina Kotz otworzyła tegoroczny festiwal w Drezdenku koncertem solowym, po którym zebrałem wiele niezwykle ciepłych opinii. To akurat mnie nie dziwi, wszak ta artystka gra całą swoją osobowością. Ja z racji tego, że zapowiadam koncerty nie mam możliwości obserwowania śpiewaków, pianistów czy skrzypków. Wiedzę o tym, jak artyści przeżywają na twarzy koncert mam od innych osób. Wcześniej poprosiłem panią Celinę, by uzupełniła moją konferansjerkę. Mówią, że ten eksperyment wypadł znakomicie. Ja opowiadałem o odczuciach, natomiast pani Kotz uzupełniała to wiedzą merytoryczną, pokazując zawiłości, na jakie przy wykonaniu niektórych dzieł trafia wirtuoz. Kolejnym koncertem były przeboje operetki, pieśni i musicalu, w którym wystąpili Maria Domżał i Grzegorz Kujawa. Gdy występują sopran i tenor z najpiękniejszymi pieśniami, to nic więcej publiczności nie trzeba. Trochę obawiałem się o pana Kujawę, gdyż nigdy wcześniej Jego nie słyszałem. Niepotrzebnie! Pan Grzegorz pokazał, że panuje nad głosem i że już ma duże możliwości. Natomiast pani Maria Domżał, którą znamy z wcześniejszych koncertów pokazała, że wcześniejsze sukcesy w konkursach wokalnych i niedawno pierwsze miejsce w Trójmieście nie były przypadkiem. To śpiewaczka obdarzona przez naturę pięknym głosem, mogąca stanąć na każdej scenie operowej Europy, choć wiem, że czasem potrzebny jest łut szczęścia czego naszej artystce życzymy. Śpiewakom akompaniowała pani Olena Skrok. W trzecim tygodniu zaprezentowała się pani Amelia Maszońska, pochodząca z Zielonej Góry. Na marginesie, to dziwię się, że nie potrafimy w lubuskim promować rodzimych talentów. Pani Amelia wystąpiła z zespołem EFFETTO PIANO TRIO, w skład którego wchodzą także Marianna Sikorska – wiolonczela i Mischa Kozłowski – fortepian. Koncert przyjęto wielkimi brawami i tak myślę, że na długo zapadnie w sercach melomanów. Na nazwisko osoby, która miała wystąpić 10 sierpnia czekaliśmy do końca. Ledwie tydzień wcześniej ogłoszono laureatów Konkursu Wokalnego Impressio Art w Sopocie, a główną nagrodą w tym konkursie był udział w naszym festiwalu. Laureatką okazały się dwie panie. Maria Domżał i Joanna Kędzior, obie obdarzone przepysznymi sopranami. Przed drezdenecką publicznością zaprezentowały się obie. Wcześniej dowiedzieliśmy się, że Joannę Kędzior okrzyknięto największym objawieniem i najlepszym debiutem operowym roku 2016. Na taki rarytas czekała publiczność Drezdenka i nie zawiodła się. Joanna Kędzior nie tylko w mistrzowski sposób wykonała znakomicie dobrany repertuar, lecz także okazała się wyśmienitą aktorką, a to na scenie ważny walor. Podobnie, jak w przypadku pani Marii Domżał mam nadzieję, że szybko obie panie zostaną zauważone także poza granicami i tam zaistnieją na najlepszych scenach operowych. Mają na to warunki głosowe i sceniczne. Pani Joannie Kędzior akompaniowała Anna Mikolon z Gdańska. Potem usłyszeliśmy dwóch artystów, znanych już drezdeneckiej publiczności, Piotra Szychowskiego i Aleksandra Frąszczaka. Zestawienie saksofonu i fortepianu zawsze jest ciekawe. Pan Piotr Szychowski najpierw zagrał trzy utwory Zygmunta Stojowskiego. Następnie obaj wykonali utwory na saksofon i fortepian. Program zakończyły słynne „Obrazki z wystawy” Modesta Musorgskiego, fenomenalnie wykonane przez mistrza fortepianu. Myślę, że w następnych latach pan Aleksander Frąszczak już sam zagra pełen program i zaprezentuje nie tylko w Drezdenku, ale także w Krzyżu Wlkp. i w Strzelcach Kraj. Festiwal zakończył koncert jednego z największych barytonów świata, laureata licznych konkursów, a dziś uznanego śpiewaka będącego ozdobą najbardziej prestiżowych filharmonii Europy i globu, Jarosława Bręka, który pełni w bieżącym roku funkcję dyrektora artystycznego. Towarzyszył Mu znakomity pianista, Michał Francuz, którego mieliśmy przyjemność i zaszczyt podziwiać także przy okazji Konkursu Wieniawskiego. W trakcie koncertu wicemarszałek województwa, pan Romuald Gawlik wręczył Jarosławowi Brękowi odznakę honorową „Zasłużony dla Województwa Lubuskiego”. Natomiast wszyscy artyści, którzy tworzą Radę Programową odebrali z rąk burmistrza „Medal 700-lecia Drezdenka”. Kilka słów należy się publiczności, która od ponad 20 lat przychodzi na koncerty i tej, która dopiero od niedawna wybrała ten rodzaj spędzania wolnego czasu. Jak pokazują wpisy artystów do kroniki festiwalowej, mamy wspaniałą publiczność, która z jednej strony wspiera znakomicie młodych artystów, z drugiej potrafi docenić mistrzów. Na koniec pozwolę sobie podziękować wszystkim darczyńcom festiwalu, a byli nimi: Urząd Miasta i Gminy Drezdenko, Urząd Marszałkowski w Zielonej Górze, SGB – Poznań, Polska Spółka Gazownictwa, Lubusko-Wielkopolski Bank Spółdzielczy w Drezdenku, APP – Aneta i Roman Peszko, Meprozet Drezdenko, Alina i Jerzy Karczowie, HERT – Artur Frąszczak. Dorota Karcz-Więckiewicz, Wojciech Wilento, Zygmunt Kraska, PGKiM Drezdenko, Hotel „Eljan” Elżbieta Szlendak, Irena Umecka. Pragnę podziękować fotografom, dzięki którym mogliśmy uwiecznić występy naszych wspaniałych gości: Patrycji Kaźmierczak, Jarosławowi Peszel i Stanisławowi Lorencowi. Gospodarzom obiektu z dyrektorem Janem Kuchowiczem i Witoldem Dominą, dzięki któremu koncerty przebiegły w sposób płynny. Dziękuję Radzie Programowej w składzie: dr hab. Iwona Hossa, Celina Kotz, mgr Amelia Maszońska, dr hab. Jarosław Bręk – dyrektor artystyczny i dr hab. Piotr Szychowski. Bardzo dziękuję dziennikarzom Dariuszowi Barańskiemu z „Gazety Wyborczej” i Adamowi Królowi z Radia „Zachód” za regularne informowanie o naszych koncertach. O koncertach informowały też „Gazeta Drezdenecka” i DBC, za co dziękuję pani Sylwie Czyczyro i panu Mateuszowi Grzymałowskiemu. Dziękuję wszystkim, którzy zgodzili się umieścić za szybą plakaty festiwalu. Wreszcie pozwolę sobie wymienić Komitet Organizacyjny: Teresa Debaere, Teresa Lorenc, Ewa Pietruszak, Anna Szpila, Zofia Knyba, Tomasz Chodór i Ryszard Szydełko. Jak co roku w witrynie Biblioteki Publicznej umieścimy zdjęcia artystów, których oklaskiwaliśmy w ramach XXII Letnich Spotkań Kameralnych.

Wiesław Pietruszak

20292936_1560788080638762_2666979469045145998_n 20368992_1568178046566432_4729503669282646090_o 20507442_1568176983233205_7672627957270735974_o 20664048_1605193806199055_8854465061344810780_n FullSizeRender (7) IMG_2136

Brak komentarzy

ZOSTAW KOMENTARZ

POPULARNE